jueves, 13 de diciembre de 2007

El repte del cibertext: ensenyar literatura en el món digital

M'agradaria començar el comentari de l'article amb una anècdota personal. Perquè aquest fet és la primera cosa que m'ha vingut a la memòria després d'haver llegit l'article de Raine Koskimaa.

Soc una persona que m'agrada molt llegir i fa uns dies, mentre estava per casa amb la televisió en marxa, vaig veure un anunci que em va cridar l'atenció. Ja no l'he tornat a veure més, però crec que era més o menys així: un home amb una maquineta com de videojoc (ho senc però no se explicar-ho amb més exactitud) i una veu en "off" que anava explicant l'argument d'una novel·la que crec, si no m'equivoque, era Javier Marías (a qui no tinc massa devoció). I deien alguna cosa així com "crea tu propia novela" o "se tu el autor de tu novela". No recorde massa bé, perquè no l'he tornat a veure.

El cas és que estava amb el meu germà veient-ho i els dos ens varem mirar i varem comentar alguna cosa així com: -"Fins on anem a arribar amb tanta modernitat.." Així que, en llegir l'article, la primera reflexió que he fet per a mi mateix és que els canvis costen molt d'assimilar, inclús per als qui estimem la lectura, o potser a nosaltres als qui més.

L'article de Raine, "El repte del cibertext: ensenyar literatura en el món digital" m'ha agradat molt perquè m'ha fet pensar i canviar les meues conviccions. Destacaria sobretot uns quants conceptes, el primer de tots, que s'ha de separar la identificació que tots tenim interioritzada entre literatura i llibre. Durant segles ha segut vàlida aquesta identificació però ara, amb les noves tecnologies, queda superada. Els textos literaris ara poden tindre un altre aspecte físic, o fins i tot, ser virtuals.

Respecte a les possibilitats de les TIC en l'esenyament de la literatura m'ha agradat molt la seua visió poc dogmàtica. Crec que l'estudi de la literatura és necessàri per a aprendre a escriure, a transmetre. No sols s'ha de tindre la capacitat d'escriure o de llegir, s'ha de tindre la capacitat de comprendre el que es llegeix i de saber expressar-se. I crec que la literatura te un paper fonamental en aquest procés (a banda de molts altres) El seu article destaca, en la meua opinió, la part més possitiva de les TIC, que és el fàcil i ràpid accés a la informació que ofereix el cibertext. Perquè des d'una pàgina on es parla de literatura catalana medieval, podem accedir mitjançant l'hipertext a cadascun dels autors de que es parla (March, Llull, Martorell, etc)

1 comentario:

Roser Caño Valls dijo...

Actualment, les tecnologies estan a l'ordre del dia. I la literatura no s'escapa de formar-ne part.
D'altra banda, jo sóc professora de secundària de català i ensenyo literatura, crec que és fonamental per aprendre a llegir i escriure no només en un sentit purament pragmàtic, sinó també que aprenguin a entrar en la literatura com a lectors i perquèno també com a lectors.